Frazy kluczowe. Na jakie typy fraz kluczowych warto się pozycjonować?

Marketing, reklama, promocja

Odpowiednio dobrane frazy kluczowe są niezwykle istotne dla skutecznych działań SEO. Czym dokładnie są? Jakie są ich typy? Na które z nich warto się pozycjonować? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Czym są frazy kluczowe?

Frazy kluczowe (inaczej “słowa kluczowe” lub “keywords”) to po prostu wyrażenia, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Ich właściwy dobór jest bardzo istotny dla działań SEO, dlatego analiza słów kluczowych (w formie researchu fraz podstawowego czy researchu fraz rozszerzonego) to zazwyczaj jeden z pierwszych kroków, które wykonują agencje SEO po rozpoczęciu współpracy z klientem.

Typy fraz kluczowych

Frazy kluczowe bywają różne – dłuższe i krótsze, z nazwami własnymi lub bez, w formie pytania lub nie – dlatego dzieli się je na kilka typów. Poniżej omawiamy najważniejsze z nich.

Frazy kluczowe brandowe i semi-brandowe

Brandowe słowa kluczowe zawierają nazwę marki lub firmy, np. “zalando”, “cinema city” czy “agencja seo.net”. Frazy semi-brandowe to natomiast takie, które obejmują również nazwę produktu, np. “buty do biegania asics”, “szampon joanna”, “sos sojowy sempio”. Pozycjonowanie na tego rodzaju słowa kluczowe w niektórych przypadkach – jeśli nazwa firmy nie jest unikalną frazą – może być to trudne.

Frazy kluczowe ogólne (generyczne)

Frazy ogólne to nic innego jak ogólne wyrażenia, takie jak “sukienka”, “meble” czy “książki”. Jak widać, nie są one precyzyjne – z tego też powodu nie znamy intencji użytkownika, który wpisuje je w wyszukiwarkę i nie wiemy, czy chce on poznać znaczenie danego słowa albo historię przedmiotu, do którego się ono odnosi, czy może jest zainteresowany zakupem. Dlatego czasami nie warto pozycjonować swojej strony na frazy ogólne i to pomimo tego, że są one bardzo popularne – zdobycie wysokiej widoczności na tego rodzaju słowa kluczowe wymaga czasu i wysiłku, a niekoniecznie musi przełożyć się na sprzedaż. Dotyczy to przede wszystkim nowych sklepów internetowych czy stron usługowych działających w branżach, które mają dużą konkurencję.

Frazy długiego ogona (long-tail)

Frazy długiego ogona są bardziej rozbudowane, a dzięki temu bardziej precyzyjne niż frazy ogólne – przykładami mogą tu być “sukienka na studniówkę”, “drewniane meble dla dziecka” czy “książki o kotach”. Czy warto się na nie pozycjonować? Tak! Choć niektóre z nich mogą być mało popularne, to jednak użytkownicy, którzy wpisują takie zapytania w wyszukiwarkę, często są zainteresowani zakupem właśnie tego rodzaju produktu czy usługi.

Frazy kluczowe produktowe

Frazy kluczowe produktowe to takie frazy, które są dokładnymi nazwami produktów, np. “garmin fenix 7s”, “inov 8 mudclaw 300” czy “purizon single meat adult”. Są one jeszcze bardziej precyzyjne niż frazy long tail – jak łatwo się domyślić, tego rodzaju słowa kluczowe wpisują w wyszukiwarkę osoby, które szukają konkretnego produktu, prawdopodobnie chcąc go kupić.

Frazy kluczowe problemowe lub informacyjne

Frazy kluczowe problemowe i informacyjne zazwyczaj mają formę pytań i są wyszukiwane przez użytkowników, którzy chcą rozwiązać jakiś problem lub poszukują informacji. Przykładem tego rodzaju fraz mogą być: “jaka biżuteria do dekoltu woda”, “gdzie wywieźć gruz” lub “jak wyciszyć pokój”. Słowa kluczowe tego typu warto wykorzystywać na blogu – nie wpływają one bezpośrednio na sprzedaż, ale mogą przyciągnąć użytkowników zainteresowanych daną tematyką.

Frazy kluczowe lokalne

Frazy kluczowe lokalne obejmują nazwę miejscowości, dzielnicy czy regionu, np. „medycyna estetyczna kraków”, “restauracja wegańska nowa huta”, “wypożyczalnia kajaków mazury”. Jest to typ fraz, który ma duże znaczenie w przypadku firm działających stacjonarnie lub regionalnie.

Frazy kluczowe osobowe

Frazy kluczowe osobowe to frazy zawierające imię i nazwisko. Użytkownicy często wpisują tego rodzaju zapytania po to, aby poznać opinie na temat danej osoby jako specjalisty (lekarza, prawnika itp.). Są one bardzo ważne w przypadku specjalistów budujących swoją markę osobistą i wizerunek eksperta.

Frazy kluczowe sprzedażowe i niesprzedażowe

Jak już zostało wspomniane, nie każde słowo kluczowe przekłada się bezpośrednio na sprzedaż. Jako frazy kluczowe sprzedażowe wskazuje się zazwyczaj frazy produktowe oraz lokalne, ponieważ użytkownik, który wpisuje je w wyszukiwarkę, prawdopodobnie szuka konkretnego produktu lub lokalnej usługi, zakładamy więc, że jego intencja to “I want to buy” (“chcę kupić”).

Z kolei frazy problemowe i informacyjne są określane jako frazy niesprzedażowe, za którymi stoi intencja “I want to to know” (“chcę wiedzieć”) lub “I want to do” (“chcę zrobić”). Mimo wszystko warto wykorzystywać je na swojej stronie w formie artykułów poradnikowych na blogu, prezentując przy tym produkty powiązane z daną tematyką, ponieważ dzięki temu umożliwiamy użytkownikowi łatwe przejście do ewentualnego zakupu.

Źródło tekstu: https://pbnmarket.pl/blog/frazy-kluczowe-na-jakie-typy-fraz-kluczowych-warto-sie-pozycjonowac/